Tuesday, March 20, 2007

Bygde-Norge tømmes

Når man kommer fra utkant-Norge så er det litt leit å lese saker som den Dagbladet presenterte før helga. Men det som virkelig er stusslig å lese er ikke selve saken, men diskusjonen rundt den.

Jeg blir tett unna grisevill når jeg leser slike "bygda er håpløs fordi der drikker de bare hjemmebrent og fester på låver, for ikke å glemme at de er kulturelt tilbakestående og dyrker en spenstig fremmedfrykt"-innlegg. Jeg blir ikke spesielt imponert over bygdefolk som presterer å si at byene (det høres forøvrig ut som om Oslo er landets eneste by) kun består av overprisede boliger, folk med angst for ren luft, gjenkriminalitet som overgår de villeste amerikanske actionfilmer, høykultur-junkier og überradikale ungdommer med gidder-ikke-holdning.

Det er ikke det at det finnes slike folk som gjør meg lettere kvalm: det er det at det tilsynelatende finnes så alt for mange av dem.

Jeg stemmer for å innføre studieturer mellom by og bygd.

Forresten så venter jeg på et Innlandsuniversitet, takk skal du ha.

No comments: