Tuesday, June 17, 2008

Laerning Hindi, Lamaste og spro folk fra resten av verden

Vel. Etter aa ha sorget for at mekanikerne paa Hotel Ajanta hadde litt aa henge fingra i med min eksploderende air-condition fant jeg ut hvor jeg skulle paa hindi-kurs og hoppet inn i en taxi som skulle ta meg til Gungar (?) for 700 Rs. Dvs. 70 kroner for over en time i bil. Naar jeg kom frem til den enormt hoye bygningen som vissnok var riktig adresse glemte jeg igjen adresslappen i taxien, signerte meg inn som gjest og tok heisen til sjuende etasje.

Sjuende etasje er hoyt, og skummelt naar alt er laget i udekorert og uvasket betong med store sjakter som gaar rett ned i gulvet nedenfor. Jeg raslet meg bort til ei dor med paaskriften H-072, noe jeg tippet paa var riktig adresse og banket paa. Etter ei stund aapnet en unggutt doren og sier noe slik som "Hi...you...who, well, I don't know who is, whatever...". Jeg spor om dette er stedet for de frivillige, og blir geleidet inn. i en stor, men forholdsvis naken leilighet. Her er intet annet enn dte absolutt mest nodvendige, og nesten ikke det en gang. Rommet mitt bestaar av tre senger med laken og mokkete, smaa puter. Punktum. Badet er hinsides mokkete, med en dusj uten dusjhode og en do som lekker. Selv har jeg egenhendig STJOLI dopapiret til Kooridnatoren av den grunn at det ikke var noe paa vaart bad.

Det er ingen air-condition, bare ei vifte i taket som braaker som et mildt helvete - gudsjelov har je orepropper. Temperaturen er av den grunn paa konstant rundt 30 grader, og jeg har naa gitt opp enhver form for trynepynting. Ha gaar det i lut og kalt vatten (jeg er nemlig sikker paa at lut er en av bestanddelene i de vannet vi har i krana)

Rajan, koordinatoren, Brad (en nederleder med equadoriansk mor som bor i Paris), Melannie og Eirin (to kunstnerfreaks som er schpott gaerne) fra Washington DC og Washington, samt to nykommere fra USA bor her naa. Akkurat na sitter de aa drikker vin og ol, noe je itte skar. Je skar sova!

I dag hadde vi vaar forste Hindi-time. Det var rimelig greit, men jeg tror jeg kommer til aa daua om jeg maa laere meg alt. Forelopig har jeg laert meg basis-glosene, og prover aa bruke dem saa mye som mulig. I dag var jeg, Brad, Melanie og Eirin paa shopping i Dehli. Jeg fikk brukt opp plenty med penger og ble skikkelig lurt en rekke ganger. Det var en vill, vill tur, jeg hjoldt blandt annet paa aa dette ut av rickshawen. Men det faar bli en historie for morgendagen...

Namaste!

No comments: